tiistai 11. lokakuuta 2016

Mikko Louhivuoren muistoksi

Minä opin tuntemaan Mikon vuonna 2013. Eero Junkkaala kertoi minulle hänestä ja kannusti osallistumaan keskusteluihin Mikon blogeissa, jotka käsittelivät tieteen ja Raamatun suhdetta. Mikko toivotti minut tervetulleeksi keskustelijoiden joukkoon ja antoi ihan oikeuden kirjoittaa myös kokonaisia artikkeleita, ei ainoastaan kommentteja - vaikka en ole tiedemies tai teologi. Mikkohan oli molempia. Se oli yllättävää ja hienoa ja haastavaa. Keskustelu jatkui noin puolitoista vuotta hyvin tiiviinä, ja myöhemminkin. On hämmästyttävää, miten monia sellaisia aiheita ehdimme käsitellä, jotka olivat askarruttaneet minua.

Esimerkkejä aihepiireistä, joihin Mikko meitä asiantuntevasti johdatteli

  • Devonian kalareissu 2013 - mielikuvitusmatka devonikaudelle, tutkimaan Jumalan luomistöitä siellä paikan päällä.
  • Homo erectus - tutustuimme tarkasti fossiiliaineistoon ja työkaluhin. Hyvin opettavainen tutkimusmatka vaikeaan aiheeseen.
  • Missä olet Adam? Raamatun alkulukujen, erityisesti paratiisikertomuksen, suhde muinaisiin nuolenpääkirjoituksiin ja silloiseen mailmankuvaan ym. Taas vaikea aihe, jota ei oikeasta näkökulmasta voi käsitelä kuin vahvasti Jumalaan uskova ihminen. Sitä Mikko oli
  • Hidas luominen - käsittelimmme evoluutiota, Intelligent Design -näkemystä (jota Mikko kritisoi) ja näihin liittyviä asioita. Perusteellista pohdintaa monelta kantilta yhdessä muiden blogiin osallistuneiden kanssa.  

Muitakin blogeja oli, mutta nämä olivat keskeisimpiä minulle. En unohda näitä keskusteluja koskaan ja olen niistä Mikolle hyvin kiitollinen. Mikon suuri tietomäärä, rohkeus ja mielikuvitus tekivät niistä ainutlaatuisia. Seurakuntayhteyksistä en ole Mikon ja Eeron lisäksi löytänyt paljonkaan ihmisiä, joiden kanssa voi keskustella tällaisista asioista perusteellisesti. Siksi Mikko oli minullekin tärkeä. Hänellä oli myös veljellinen ja rohkaiseva asenne. Olen ollut surullinen ja järkyttynyt Mikon 16.9.2016 tapahtuneesta poismenosta. Tuntuu niin vahvasti, että se tapahtui liian aikaisin. Mutta olen myös iloinen siitä, että sain tutustua Mikkoon tällä tavalla.

1 kommentti:

  1. Kiitoa, Hannu, tästä hienosta kirjoituksesta. Olen myös kiitollinen siitä, että olet koonnut näitä asiantuntevia pohdintojasi omalle blogisivulle. Tämän sivuston kautta voi saada hienon läpileikkauksen siitä, miten kristitty voi arvostaa sekä luonnontieteitä että Raamattua vääristelemättä kumpaakaan. Tämä on erittäin arvokas artikkeliketju. - Eero Junkkaala

    VastaaPoista